مقدمه درباره بهبود تجربه کاربری وب سایت
مصرف کنندگان، یک برند را صرفاً بر اساس محصولات آن قضاوت نمی کنند، بلکه مصرفکنندگان در طول تماس خود با یک برند به دنبال تجربهای با ارزش و رضایتبخش هستند. بنابراین، کیفیت تجربه ای که یک وب سایت ارائه می دهد به اندازه کیفیت محصول فروخته شده بسیار مهم است.
یک وب سایت می تواند یک ابزار بازاریابی قدرتمند باشد اما ممکن است در طول زمان روندهای دیجیتال و انتظارات کاربران تغییر می کند. بنابراین، وبسایتی که زمانی ابزاری عالی ای برای ایجاد فروش بود، میتواند قدیمی شود و دیگری فروشی را رقم نزد و یکی از دلایل این اتفاق عدم بهبود تجربه کاربری وب سایت است.
با این حال، یک وب سایت قدیمی همیشه نیاز به طراحی مجدد ندارد و راههای زیادی وجود دارد که میتوانید تجربه کاربری (UX) را در یک سایت بدون سفارش طراحی سایت جدید بهبود ببخشید. در اینجا دوازده نکته برای بهبود تجربه کاربری وب سایت وجود دارد.
اهمیت رابط کاربری
یکی از چالش های اصلی تجارت امروزدر زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت، فرآیند نسبتاً پیچیده تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتریانی است که محصول یا خدماتی را سفارش می دهند.
مهم نیست که محصولات شما چقدر سطح بالا و بی همتا هستند، اگر کاربر هنگام بازدید از وب سایت شما از تجربه کاربری احساس رضایت و راحتی نداشته باشد، مطمئناً شانس خود را برای به دست آوردن مشتریان جدید از دست خواهید داد.
بهبود تجربه کاربری وب سایت یا UX یکی از دشوارترین و چالش برانگیزترین مراحل در بازاریابی دیجیتال و طراحی وب سایت است.
یک طراح UX موفق همیشه باید تشخیص دهد که باید خود را به جای کاربران جدیدی که با وب سایت ناآشنا هستند قرار دهد. برای جذب مشتری ابتدا باید بدانید که او به دنبال چه چیزی است.
هنگامی که الگوهای فکری و نیازهای کاربران خود را بشناسید، میتوانید آنها را در حوزههایی که میخواهید توجه بیشتری به آنها داشته باشند، هدف قرار دهید و در نتیجه کاربران را به مشتریان خود تبدیل کنید. ایجاد یک ارتباط عاطفی بین کاربر و وب سایت شما کلید ایجاد اعتماد است. البته تحقیقات تجربه کاربری باید به جای کاربران امروزی قدم بگذارد و نیازهای آن ها را بیش از پیش راحت تر و راحت تر برآورده کند.
با تحقیق در مورد کاربران شروع کنید
طراحی UX با کاربر شروع می شود و به پایان می رسد. بنابراین، اولین قدم برای بهبود تجربه کاربری در یک وب سایت، کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازدیدکنندگان آن سایت است. ابتدا باید تصویری از بازدیدکنندگان یک سایت ایجاد کنید، مثلا چه سنی هستند و چه علایقی دارند؟ آنها از چه نوع سایت های دیگری بازدید می کنند و از چه محصولات دیگری استفاده می کنند؟ درک مخاطبان هدف به شما کمک می کند تا یک تجربه وب سایت را دقیقاً مطابق با نیازها و ترجیحات آن افراد تنظیم کنید.
تجربه را ساده کنید
وبسایتها به مرور زمان بیش از حد پیچیده میشوند. به عنوان مثال، عملکرد های جدید اضافه می شود، محتوای جدید پست می شود و برخی از مطالب اضافه می شوند. پس از مدتی، یک سایت می تواند به یک پیچ و خم تبدیل شود که پیمایش آن دشوار است. بنابراین، نگاهی انتقادی به وب سایت خود بیندازید تا ببینید چه چیزی را می توان حذف کرد تا تجربه را ساده تر کند. آیا مثلاً همه صفحات یک هدف را دنبال می کنند؟ آیا می توان محتوا را برای یافتن نکات برجسته اسکن کرد؟ آیا یک کاربر برای اولین بار می تواند به سرعت به صفحه مورد نیاز خود برسد؟
بهینه سازی سرعت صفحه
مردم دوست ندارند منتظر باشند. بنابراین، سرعت بارگذاری صفحات در وب سایت خود را بررسی کنید تا از بهترین تجربه کاربری اطمینان حاصل کنید و درصورت لازم اقدام به افزایش سرعت سایت کنید. میتوانید از ابزار رایگان بینش سرعت صفحه Google برای بررسی سرعت بارگذاری و دریافت پیشنهادات در مورد چگونگی افزایش سرعت صفحه استفاده کنید. اما اولین چیزی که باید امتحان کنید فشرده سازی تصاویر است. در حالت ایده آل، صفحات باید در کمتر از 4 ثانیه بارگیری شوند. اگر بارگذاری صفحات بیش از حد طول بکشد، می تواند نرخ بانس ریت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
بیشتر بخوانید:
استفاده از فضای سفید
برای بهبود تجربه کاربری وب سایت استفاده از فضای سفید به کاربران کمک می کند تا روی محتوا تمرکز کنند. بنابراین، اگر محتوای شما در کنار هم جمع شده است، چیزهایی را پخش کنید تا خواندن مطالب آسانتر شود. استفاده معقول از فضای سفید همچنین باعث می شود که وب سایت تمیز، واضح و مدرن به نظر برسد.
متمایز کردن لینک ها
بعد از سفارش تولید محتوا، وقتی لینکی را به یک صفحه خارجی یا داخلی اضافه میکنید، کاربر را دعوت میکنید تا روی آن لینک کلیک کند. بنابراین، بهتر است از یک رنگ و فونت ثابت برای متمایز کردن هایپرلینک ها در یک وب سایت استفاده کنید. اکثر کاربران با متن زیر خطدار آبی که نشاندهنده یک لینک است آشنا هستند. بنابراین، اگر با طرح رنگ سایت شما مطابقت دارد، احتمالاً بهترین کار این است که به آن قرارداد پایبند باشید. با این حال، روشهای دیگر در صورتی کار میکنند که در سراسر سایت یکسان باشند و نتوان آنها را با هیچ عنصر صفحه دیگری اشتباه گرفت.اگر تا الان این مورد را رعایت نمی کردید، زین پس برای بهبود تجربه کاربری وب سایت این مورد را نیز رعایت کنید.
استفاده از تصاویر با کیفیت
بیشتر بخوانید:
اطلاعات مهم را برجسته کنید
مهم ترین اطلاعات در یک وب سایت باید برجسته باشد. بنابراین، در نظر بگیرید که یافتن اطلاعات مهم در هر صفحه از سایت شما چقدر آسان است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید مکان یابی اطلاعات را آسان تر کنید. برای مثال، پیمایش فهرست را آسانتر کنید. می توانید از فونت های پررنگ یا رنگ های متضاد برای برجسته کردن متن استفاده کنید. نکته مهم این است که اطمینان حاصل شود که کاربران می توانند آنچه را که نیاز دارند با حداقل تلاش پیدا کنند. و این نیز برای کال تواکشن نیز صدق می کند.
بهبود پیمایش سایت
شاید خودتان میدانید موارد مهم در وبسایت شما کجا هستند، اما بازدیدکنندگان جدید ممکن است در پیدا کردن آنها به مشکل بر بخورند. پس برای بهبود تجربه کاربری وب سایت ویژگی های ناوبری سایت خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که صفحات مهم را می توان به سرعت پیدا کرد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد ساختار منوی خود را ساده تر کنید درصورتی که در طول زمان به هم ریخته شده است و مطمئن شوید که جعبه جستجوی شما به راحتی پیدا می شود و در هر صفحه در دسترس است.
از رنگ ها و فونت های آسان استفاده کنید
مطمئن شوید که انتخاب رنگها و فونتها، خواندن محتوای شما را دشوار نمیکند. به عنوان مثال، فونت ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا افراد بتوانند آن را بخوانند و رنگ متن باید با پس زمینه متضاد باشد همچنین از فونت های ساده نیز استفاده کنید. خلاقیت بیش از حد در فونت ها ممکن است وب سایت شما را عالی جلوه دهد و از سایر سایت ها متمایز کند. با این حال، هدف اصلی یک سایت انتقال اطلاعات است، بنابراین خوانایی باید در اولویت باشد تا سبب بهبود تجربه کاربری وب سایت برای بازدید کنندگان شما گردد.
حذف حواس پرتی
استفاده از پلتفرم هایی مانند وردپرس افزودن عملکردهای پر زرق و برق مانند انیمیشن و سایر افکت ها را نسبتاً آسان می کند. با این حال، اگر در استفاده از افکت ها زیاده روی کنید، توجه بازدیدکنندگان را از پیام سایت خود منحرف می کنید. ستاره نمایش باید محصولی باشد که می فروشید، نه پر زرق و برق کردن سایت در زمان طراحی وب. بنابراین، وقتی صحبت از مواردی مانند انتقال متحرک و جلوههای شناور به میان میآید، معمولاً استفاده کمتر بهتر است.
بررسی قابلیت استفاده در تبلت و تلفن همراه
این روزها در زمان طراحی سایت املاک، طراحی سایت وکالت، طراحی سایت آژانس مسافرتی، طراحی سایت مدرسه، طراحی سایت رستوران، طراحی سایت تجاری، طراحی سایت بازرگانی باید یک وب سایت واکنش گرا و ریسپانسیو توسط طراح سایت به کارفرما ارائه شود.شما به منویی نیاز دارید که برای دستگاه های تلفن همراه نیز بهینه شده باشد. بنابراین، بهتر است این موضوع را بدیهی ندانید که وب سایت شما در دستگاه های تلفن همراه به خوبی کار می کند. در عوض، قابلیت استفاده از سایت را در دستگاههای تلفن همراه بررسی کنید و در صورت نیاز تغییراتی را برای بهینهسازی تجربه کاربر تلفن همراه انجام دهید تا سبب بهبود تجربه کاربری وب سایت خود شوید.
هر صفحه را قابل اسکن کنید
تخمین زده شده است که کاربران فقط برای خواندن حدود 20٪ از هر صفحه ای که بازدید می کند وقت می گذارند. بنابراین، به محض اینکه کاربر شروع به اسکن کردن محتوا کرد، باید موضوع مقاله و صفحه برای کاربر مشخص شود. مردم تمایل دارند صفحات وب را با الگوی F اسکن کنند. آنها ابتدا عنوان یا زیرنویس، چند خط اول را می خوانند و سپس صفحه را به زیرنویس بعدی اسکن می کنند. بنابراین، بسیار مهم است که عناوین و زیرنویس های شما به طور دقیق محتوا را توصیف کنند. و اولین پاراگراف متن باید موضوع اصلی را نشان دهد.
اطمینان از ثبات در سرتاسر سایت
به آخرین مورد از 12 نکته برای بهبود تجربه کاربری وب سایت رسیدیم.
یکپارچگی طراحی در سراسر سایت برای یک تجربه کاربری خوب ضروری است. بنابراین، عنوان، عنوان فرعی و متن اصلی باید همیشه با یک فونت باشد. و فراخوانها باید یکسان به نظر برسند و در هر صفحه در یک مکان یا مکان مشابه قرار گیرند. اگر یک صفحه از یک سایت به طور قابل توجهی متفاوت از سایر صفحات به نظر برسد، می تواند بازدیدکننده را گیج کند. و اگر پیمایش و فراخوانها برای اقدام یکسان نیستند، ممکن است کاربر مجبور باشد برای یافتن نحوه برداشتن گام بعدی جستجو کند.
زمان حضور کاربر در سایت را طولانی تر کنید
یکی از مزایای یک تجربه کاربری خوب این است که کاربر با وب سایت شما درگیر می شود، از استفاده از آن لذت می برد و حتی چیزهایی را پیدا می کند که در وهله اول به دنبال آن نبوده است. اگر وب سایت شما به خوبی طراحی و بهینه شده باشد، به احتمال زیاد روی آن کلیک کرده و زمان بیشتری را با کاربر سپری می کند.
برای اینکه کاربر برای مدت طولانی تری در وب سایت بماند، به محتوا و گرافیک قالب جذاب تری نیاز است. مدت زمان حضور کاربر که به آن نرخ پرش نیز می گویند، عاملی تاثیرگذار در بحث سئو است. شرکتهای بزرگ و فروشگاههای آنلاین همیشه سعی میکنند تا نه تنها به دلیل اصلی حضورشان در وبسایت خود، کاربران را به سمت خود جذب کنند، بلکه آن ها را به بازدید از محصولات و محتوای منحصر به فرد و آموزنده دیگر تشویق کنند.
یک ترفند برای جذب کاربران به محتوای مشابه، قرار دادن جعبههای متنی در پاراگرافهایی از محتوا است که عنوانی مرتبط با مقالهای که کاربر میخواند دارد. این عناوین معمولاً با عبارت «شما ممکن است علاقه مند به خواندن این مقاله باشید» به عنوان یک CTA یا فراخوان عمل می کنند و به شما این فرصت را می دهند که صفحه وب را به سمت یک محصول جذاب هدایت کنید. سایت بیلدر با سال ها تجربه در وب سایت ها و فروش موفق، وب سایت شما را از هر نظر بهینه می کند تا نرخ پرش را کاهش دهد و مشتریان وفادار به دست آورد.
نتیجه گیری
کلید تجربه رضایتبخش کاربران این است که آنچه را که به دنبال آن هستند به راحتی بدست آورند. بنابراین، شما باید هر چیزی را که مانع رسیدن کاربر به هدفش می شود را حذف کنید. اما، همانطور که از بالا می بینید، بسیاری از چیزها می توانند کیفیت تجربه کاربری را کاهش دهند. بنابراین، اگر یک وب سایت قدیمی دارید انجام 12 نکته برای بهبود تجربه کاربری وب سایت که در بالا گفته شد ضروری ومهم است.
2 پاسخ
هزینه بهینه سازی سایت توسط تیم شما چقدر هستش؟
سلام اشکان جان از طریق لینک زیر میتونی خدمات مورد نظر خودت رو انتخاب و براورد هزینه کنی
خدمات سایت