09034530074

|

|

|

|

|

|

09034530074

کاربرد جاوا اسکریپت چیست؟

کاربرد جاوا اسکریپت
به این مقاله امتیاز بدهید

آیا در توسعه وب تازه کار هستید؟ اگر چنین است، ممکن است در مورد زبان های مختلف مورد استفاده برای توسعه وب سایت ها کمی سردرگم شوید. اگر در مورد اینکه جاوا اسکریپت چه کاری انجام می دهد که HTML یا CSS نمی تواند انجام دهد سردرگم هستید، ادامه این مطلب از سایت بیلدر را بخوانید.

این مقاله به معرفی کاربرد جاوا اسکریپت می پردازد. همچنین توضیح می دهد که چگونه جاوا اسکریپت در ترکیب با سایر فناوری های توسعه وب قرار می گیرد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت که JScript یا JS نیز نامیده می شود، یک زبان برنامه نویسی است که برای ایجاد عناصر تعاملی در یک وب سایت استفاده می شود. کاربرد جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی سمت کلاینت و سمت سرور است. از دیگر کاربرد جاوا اسکریپت همچنین میتوان به توسعه برنامه های موبایل و بازی های آنلاین اشاره کرد.

جاوا اسکریپت چه تفاوتی با HTML و CSS دارد؟

جاوا اسکریپت یکی از سه زبان اصلی برنامه نویسی مورد استفاده در توسعه وب است. دو مورد دیگر HTML و CSS هستند. زبان های دیگری در توسعه وب استفاده می شوند. اما بلوک های ساختمانی اساسی اکثر وب سایت ها HTML، CSS و جاوا اسکریپت هستند.

HTML

HTML اسکلت یک وب سایت را فراهم می کند. HTML از تگ ها برای تعریف انواع محتوا استفاده می کند و در داخل آن تگ ها کلمات محتوا وجود دارد.

CCS

HTML فقط اطلاعات اولیه یک صفحه وب را ارائه می دهد. از CSS می توان برای قالب بندی یک تگ HTML خاص استفاده کرد که در این صورت به آن استایل درون خطی می گویند. CSS را می توان در کل صفحه یک وب سایت با یک شیوه نامه داخلی اعمال کرد.

جاوا اسکریپت چیست

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت قوی ترین و پیچیده ترین از سه فناوری اساسی توسعه وب است. به بیان دقیق، HTML و CSS زبان های برنامه نویسی نیستند. آن ها صرفاً ساختار و سبک محتوا را تعریف می کنند. از طرف دیگر جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که عملکردهای پویا را انجام می دهد.

کاربرد جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت برای عناصر تعاملی یا پویا در یک وب سایت استفاده می شود. جاوا اسکریپت را می توان برای عملکردهای بصری در قسمت فرانت و انجام وظایف در بک اند استفاده کرد.

کاربرد جاوا اسکریپت در فرانت اند

در مورد نیاز اولیه یک وب سایت، جاوا اسکریپت می تواند برای ایجاد ویژگی های پویا و تعاملی استفاده شود. به عنوان مثال، زمانی که ماوس کاربر از روی آن متن عبور می کند، یک خط متن می تواند رنگ آن را تغییر دهد. یا یک تصویر ممکن است با نگه داشتن ماوس روی آن اندازه تغییر کند. برنامه‌های معمول جاوا اسکریپت در قسمت فرانت یک وب‌سایت شامل منوهای کشویی، نمایش انیمیشن‌ها و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی تصویر است.

کاربرد جاوا اسکریپت در بک اند

جاوا اسکریپت همچنین می تواند برای انجام عملکردهای بک اند در یک وب سایت استفاده شود. هنگامی که از سمت سرور استفاده می شود، جاوا معمولاً با محیط اجرا JavaScript Node.js استفاده می شود.

به عنوان مثال، جاوا اسکریپت معمولاً برای نوشتن داده‌های وارد شده در فرم در پایگاه داده پشتیبان استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت همچنین برای پردازش پرداخت ها در طراحی سایت فروشگاهی استفاده می شود.

کاربرد جاوا اسکریپت در اپلیکیشن موبایل

جاوا اسکریپت که با چارچوب هایی مانند React Native استفاده می شود، می تواند برای توسعه برنامه های تلفن همراه که در سیستم عامل های مختلف اجرا می شوند، استفاده شود. قبل از این پیشرفت در استفاده از جاوا اسکریپت، برنامه های موبایل باید به زبان های سیستم عامل خاص نوشته می شدند. برای مثال، برنامه اشتراک‌گذاری Uber توسط جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌شود.

کاربرد جاوا اسکریپت دربازی

جاوا اسکریپت به اندازه برخی از زبان های برنامه نویسی دیگر قدرتمند نیست. با این حال، جاوا اسکریپت برای توسعه برخی از بازی های ساده تر، مانند بازی های پلت فرم، استفاده می شود. دو نمونه از بازی های آنلاین جاوا اسکریپت Candy Crush Saga و Cookie Clicker هستند.

جاوا اسکریپت چه کاربرد هایی دارد

از کجا می توانید جاوا اسکریپت را در حال استفاده ببینید؟

هرجا عنصر تعاملی یا پویا را در یک صفحه وب مشاهده کردید، احتمالاً جاوا اسکریپت آن عنصر را تقویت می کند. جاوا اسکریپت را می توان در برخی از وب سایت های شناخته شده جهان در عمل مشاهده کرد. بسیاری از این وب سایت ها احتمالاً از زبان های دیگری نیز استفاده کرده اند. با این حال، جاوا اسکریپت به طور گسترده در وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه استفاده می شود. نمونه‌هایی از سایت‌های معروفی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند عبارتند از PayPal، Google، Netflix و Amazon.

چرا به جاوا اسکریپت نیاز دارید؟

اگر HTML اسکلت یک وب سایت را فراهم کند و CSS پوسته را ارائه دهد، جاوا اسکریپت سایت را پویا می کند. در واقع، بدون جاوا اسکریپت، وب‌سایت‌ها صرفاً از صفحات استاتیک با لینک‌ها تشکیل می‌شوند و این همان چیزی است که اولین وب سایت ها بودند. با این حال، امروزه کاربران انتظارات بسیار بیشتری از وب سایت ها دارند.

در توسعه وب سایت مدرن، ایجاد یک تجربه کاربری عالی بسیار مهم است.  ایجاد تعامل با کاربر ضروری است و جاوا اسکریپت می‌تواند این قابلیت را فراهم کند.

جاوا اسکریپت به وب‌سایت‌های واکنش‌گرا نیز قدرت می‌دهد. ترکیب جاوا اسکریپت، HTML5 و CSS3 به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا وب سایت هایی ایجاد کنند که در همه دستگاه ها و مرورگرها عالی به نظر می رسند.

جایگزین‌هایی برای جاوا اسکریپت وجود دارد، از جمله CoffeeScript، Dart و Kaffeine. با این حال، جاوا اسکریپت به استاندارد صنعتی تبدیل شده است و یادگیری آن نسبتا آسان است.

نتیجه گیری

جاوا اسکریپت فناوری مورد استفاده برای ایجاد عناصر تعاملی در یک وب سایت است. برخلاف HTML و CSS، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت همچنین برای تقویت عملکردهای پشتیبان وب سایت ها و توسعه برنامه های تلفن همراه و برخی بازی های آنلاین استفاده می شود.

تقریباً 95٪ از وب سایت ها دارای جاوا اسکریپت هستند. در واقع جاوا اسکریپت به زبان استاندارد در دنیای برنامه نویسی وب تبدیل شده است و اگر می‌خواهید یک توسعه‌دهنده وب باشید، باید CCS، HTML و جاوا اسکریپت را بدانید، زیرا اینها سه فناوری اصلی پشت اکثر وب‌سایت‌ها هستند.

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر تیتر ها

سایر مقالات