09034530074

|

|

|

|

|

|

09034530074

تفاوت UX و UI(UI سایت فروشگاهی+UI و UX چیست)

ui و ux چیست
به این مقاله امتیاز بدهید

UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربر) اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه این دو حوزه طراحی وب کاملا به هم مرتبط هستند، دو چیز متفاوت هستند. در واقع، می توان یک وب سایت با رابط کاربری عالی اما تجربه کاربری ضعیف داشت. بنابراین، درک تفاوت بین UX و UI برای طراحی وب سایت مناسب بسیار مهم است. در این مقاله از سایت ساز به بررسی تفاوت UX و UI میپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درک عمیقی نسبت به تفاوت UX و UI پیدا کنید.

UI/UX چیست و چرا برای کسب و کار شما مهم است؟

UI/UX به معنای User Interface / User Experience است. به بیان ساده، UI پوستر محصول شما، اما UX عملکرد آن است. نقطه اصلی در UI/UX آن است که برند شما را متفاوت نشان دهد. اگر شرکت شما را به راه اندازی یک برند جدید دعوت کرده‌اید،  UI/UX یکی از عوامل موثر در عملکرد شرکت شما خواهد بود.

UI شامل طراحی ویژوال پوسترها، آیکون‌ها، بنرها، طرح ها و صفحات وب است. UX طراحی محتوا و ساختار سایت شما برای ایجاد تجربه کاربری بهتر است.

یک طراح UI/UX باید این موارد را در نظر بگیرد:

  • سادگی: طرحی ساده و قابل استفاده برای کاربران
  • کارایی: صفحات طراحی شده برای دورکاری آسان
  • دید پذیری: طرح‌های شفاف و قابل درک
  • صرفه جویی در زمان: طرح‌هایی که موجب تفاوت زمانی کاربر می‌شوند و آن را کاهش می‌دهند
  • امنیت کاربر: حفظ اطلاعات کاربر باید با احترام و بدون نتیجه منفی باشد.

UI/UX برای شرکت های مختلف به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در توسعه کسب و کار در نظر گرفته می شود. به طوری که بیشترین میزان موفقیت را برای برند ها به دنبال دارد. این مفهوم مرتبط با توسعه و طراحی وب سایت ها، نرم افزارها و بسیاری دیگر از محصولات بصری مرتبط با کسب وکار می باشد.

در نهایت،  UI / UX نه تنها مهم برای کاربران، بلکه برای شرکت شما نیز بسیار مهم است. بهتر است این درک به شرکت شما کمک کند تا پایه‌های مشتری پسند خود را ایجاد کنید.

تفاوت UX و UI

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربر اصطلاحی است که می‌تواند برای کل تجربه کاربر با یک نام تجاری به کار رود. بنابراین، طراحی وب سایت یک شرکت در تجربه کاربر نقش دارد. با این حال، تجربه کاربر شامل محصول، تحویل آن محصول و خدمات پس از فروش به مشتری نیز می شود.

طراحی UX به جنبه های فنی یک راه حل تجاری محدود نمی شود. طراحی UX را می توان برای بازدید از یک تئاتر یا کافی شاپ به طور مشابهی که ممکن است برای بازدید از یک وب سایت اعمال کرد.

بنابراین، طراحی UX به یک رویکرد طراحی انسان محور برای اطمینان از یک تجربه کلی رضایت بخش کاربر اشاره دارد. این به هر عنصری از طراحی که برای نقاط تماس کاربر با یک نام تجاری اعمال می شود، مرتبط است.

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

تجربه کاربر مجموعه ای از نقاط تماس بسیاری است که یک مشتری با یک نام تجاری دارد. با این حال، رابط کاربری بیشتر به نحوه تعامل کاربر با یک برنامه یا وب سایت مربوط می شود. عناصر مختلف رابط کاربری شامل ظاهر سایت، تعامل، و ارائه است.

برای مثال صفحه لمسی گوشی شما یک رابط کاربری است. صفحه نمایش دیجیتال در دستگاه قهوه ساز نیز همینطور است. و البته دکمه‌ها، نوارهای پیمایش و منوها همه عناصر رابط کاربری یک وب‌سایت هستند.

هدف از طراحی رابط کاربری ایجاد یک روش بصری جذاب و برای تعامل کاربران با برنامه یا وب سایت است. طراحی رابط کاربری هر عنصر بصری که کاربر ممکن است با آن تعامل داشته باشد را پوشش می دهد.

تفاوت UX و UI

همپوشانی های زیادی بین UX و UI وجود دارد و یکی بدون دیگری نمی تواند وجود داشته باشد. بنابراین، جای تعجب نیست که دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما تفاوت UX و UI در چیست؟

بهترین راه برای توصیف تفاوت UX و UI استفاده از قیاس است. به عنوان مثال، اگر در مورد یک خانه صحبت می کنید، تجربه کاربری ساختار و عناصر عملکردی ساختمان خواهد بود. رابط کاربری دکور و چیزهایی مانند کلیدهای چراغ و کنترل گرمایش خواهد بود. طراحی UI بر ظاهر سایت و عملکرد رابط های کاربری محصول تمرکز دارد.

چگونه طراحی UX و UI با هم کار می کنند؟

کارهای طراحی UX و UI با هم همپوشانی دارند. اما در یک پروژه طراحی وب در مقیاس بزرگ، ممکن است تیم های طراح UX و UI جداگانه وجود داشته باشد. البته، برای یک پروژه توسعه کوچک، وظایف، توسط یک طراح وب انجام می شود.

برای مثال در سایت فروشگاهی، طراحان UX علاقه مند هستند که کاربر چه مراحلی را برای یافتن و خرید یک محصول انجام دهد. یا اینکه کاربر برای ثبت نام برای دریافت اطلاعات بیشتر یا اشتراک در خبرنامه باید چه کاری انجام دهد.بعد از سفارش طراحی سایت همانند ساخت سایت فروشگاهی، طراح سایت وظیفه دارد تا نسبت به تفاوتuxوui برسی های لازم را به عمل آورد و یک وب سایت مناسب تحویل کارفرما بدهد.

تفاوت ui و ux

به همین دلیل UI سایت فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی صفحات باید به گونه ای باشد که کاربر نهایتا در سه کلیک بتواند به محصولی که می خواهد برسد.

کار یک طراح UX شامل شناسایی نیازهای کاربر و نقشه برداری از فعالیت کاربر از طریق برنامه یا وب سایت است. به عبارت دیگر، این برنامه یا وب سایت برای حل مشکلات کاربر و ارائه یک تجربه عالی به آنها چه کاری باید انجام دهد؟

هنگامی که طراح UX نقاط ضعف عملکرد را ترسیم کرد، طراح رابط کاربری شروع به طراحی جنبه های بصری می کند. ورودی رابط کاربری شامل در نظر گرفتن مواردی مانند طراحی دکمه‌ها، نحوه حرکت کاربر به پایین صفحه و نحوه تکمیل فرم خواهد بود.

با این حال، تصور اینکه طراحی UI یک وب سایت سطحی است اشتباه است. انتخاب رنگ ها، فونت ها و عناصر تعاملی می تواند بر قابلیت استفاده یک وب سایت تاثیر بگذارد. بنابراین، رابط کاربری بر تجربه کلی کاربر تأثیر می گذارد.

در ادامه به تفاوت ui و uxبیشتر خواهیم پرداخت.

چرا طراحان UX و UI باید با یکدیگر کار کنند؟

طراحی UX و UI از عناصر مهم در وب هستند. اگر در طراحی وب به خوبی از هر دوی آن ها استفاده نکنید، می توانید سایتی طراحی کنید که به نظر شگفت انگیز است اما استفاده از آن تقریبا غیرممکن است پس باید نسبت به تفاوت UX و UI دقت کرد.

مثلاً فرض کنید یک ایده انقلابی برای یک برنامه به ذهن شما رسیده است. در این صورت، یک طراح UX مفهوم شما را می گیرد، در مورد مشکل تحقیق می کند و ویژگی هایی را طراحی می کند که ایده شما را به واقعیت تبدیل می کند. طراح UX همچنین کل سفری که کاربر برنامه شما طی می کند را ترسیم می کند. اما این برنامه همچنین باید برای چشم دلپذیر و آسان برای استفاده باشد. بنابراین، شما به یک طراح رابط کاربری نیاز دارید تا یک رابط کاربری با کاربری آسان و زیبایی‌شناختی را نیز طراحی کند. بنابراین، UX و UI دو جنبه از طراحی وب هستند که باید دست به دست هم بدهند.

سخن پایانی

در یک تیم توسعه کوچک، نقش‌های طراح UX و UI ممکن است توسط یک نفر انجام شود. با این حال، در نظر گرفتن دو جنبه طراحی وب به طور جداگانه می تواند مفید باشد. طراحی تجربه کاربر، اسکلت کاری را که یک وب سایت باید انجام دهد تا نیازهای کاربر را برآورده کند، ترسیم می کند. بنابراین، منطقی است که UX در اولویت باشد. پس از آن، رابط کاربری، برای ساخت یک عبارت، تبدیل به یک شمشیر روی کیک می شود. اگر این دو کار به طور همزمان انجام شوند، می‌تواند منجر به تجدیدنظر غیرضروری در رابط کاربری برای تطبیق تغییرات در عملکرد اصلی سایت شود به همین دلیل است که تفاوت UX و UI مهم است.

البته نقش‌هایی که تجربه کاربر و طراحی رابط کاربری در طراحی یک وب‌سایت ایفا می‌کنند، بسیار بیشتر است. امیدواریم موارد بالا به توضیح تفاوت UX و UI کمک کند و این مقاله از سایت بیلدر برای شما مفید بوده باشد. نکته مهمی که باید از این پست صرف نظر کرد این است که هنگام طراحی هر وب سایتی در دنیای اینترنت بسیار رقابتی امروزی باید هم رابط کاربری و هم UX را در نظر بگیرید.

امیدواریم با خواندن این مقاله، پاسخ سوال ui و ux چیست را یافته باشید. حتما نظرات و سوالات خود را در انتهای این  صفحه در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر تیتر ها

سایر مقالات