09034530074

|

|

|

|

|

|

09034530074

نحوه طراحی سایت ریسپانسیو

نحوه طراحی سایت ریسپانسیو
به این مقاله امتیاز بدهید

مقدمه مقاله نحوه طراحی سایت ریسپانسیو

برخی از وب‌سایت‌ها با استفاده از فرآیند ریسپانسیو برای تلفن همراه طراحی می‌شوند. این روش طراحی و توسعه سایت، نیازهای کاربران دستگاه های تلفن همراه را در اولویت قرار می دهد.

اما، با وجود افزایش روزافزون تعداد افرادی که از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، برخی از وب‌سایت‌ها هنوز تجربه کاربری با کیفیتی را در دستگاه تلفن همراه ارائه نمی‌کنند، مثلا در طراحی سایت پوشاک از نکات طراحی واکنش گرا و نحوه طراحی سایت ریسپانسیو استفاده نمی کنند.

البته طراحی وب ریسپانسیو با موبایل بسیار بیشتر از فشرده کردن نسخه دسکتاپ روی یک صفحه نمایش کوچک است. ریسپانسیو کردن سایت فقط تا حدی نیازهای کاربران موبایل را برآورده می کند. در قدم اول بدانیم که برخی از ویژگی های اساسی طراحی در یک وب سایت ریسپانسیو با موبایل، باید در نسخه تلفن همراه گنجانده شوند. در اینجا نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام طراحی یک سایت ریپانسیو برای دستگاه های تلفن همراه در نظر بگیرید، درادامه همراه مقاله با موضوع نحوه طراحی سایت ریسپانسیو، نوشته شده توسط سایت بیلدر باشید تا درباره نحوه ریسپانسیو سازی، 12 نکته مهم و با آرزش که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده است اطلاعات لازم را کسب کنید.

اندازه‌های قلم باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که افراد بتوانند به راحتی در رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه بخوانند. اندازه فونت 14 پیکسل به طور کلی برای کاربران دسکتاپ بهترین است. با این حال، حتی خواندن یک فونت 14 پیکسلی ممکن است در یک صفحه نمایش دستگاه تلفن همراه کوچک دشوار باشد. بنابراین، ممکن است لازم باشد اندازه قلم را برای دستگاه های تلفن همراه به 16 پیکسل یا بیشتر افزایش دهید.

فونت ها باید روی برند باشند. با این حال، بهتر است فونت‌های واکنش‌گرا را انتخاب کنید که تمیز و خوانا در یک صفحه کوچک باشند. فونت های آزمایشی ممکن است در صفحه بزرگ دسکتاپ قابل خواندن باشند. اما زمانی که اندازه آن به اندازه صفحه نمایش موبایل کاهش می یابد، برخی از فونت ها عملاً ناخوانا می شوند. بنابراین، بهتر است فونت ها را روی دستگاه های مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه چیز بدون توجه به اندازه صفحه نمایش درست به نظر می رسد. و فراموش نکنید که وقتی فونت پررنگ یا مورب است بررسی کنید چه شکلی به نظر می رسد.

ریسپانسیو سازی حالت افقی (لنداسکیپ) در حالت موبایل

شاید فکر کنید که کاربر تلفن خود را به صورت افقی نگه می دارد تا یک وب سایت را مشاهده کند. با این حال، نظرسنجی ها نشان داده اند که این درست نیست. در واقع، تخمین زده شده است که تا 90٪ از مردم تلفن های خود را به صورت عمودی نگه می دارند. و آنها به مشاهده یک سایت در حالت افقی تغییر نمی کنند حتی اگر استفاده از سایت دشوار باشد. بنابراین، بهتر است سهولت استفاده را در هر دو حالت افقی و عمودی آزمایش کنید و بدانید که ریسپانسو سازی حالت افقی در موبایل از نکات مهم در نحوه طراحی سایت ریسپانسیو است.

 

میزان تایپ مورد نیاز را به حداقل برسانید

تایپ کردن با موبایل برای برخی افراد آسان نیست. بنابراین، از درخواست اطلاعات بیش از حد که نیاز به تایپ دارد، خودداری کنید. به یاد داشته باشید، برخی از افراد انگشتان چاق و گوشی های کوچک دارند! با استفاده از منوهای کشویی می توانید نیاز به تایپ را کاهش دهید. و بهتر است از درخواست اطلاعات غیر ضروری یا طولانی از کاربران خودداری کنید.

جلوگیری از عناوین بزرگ و طولانی

به سومین نکنه از نحوه طراحی سایت ریسپانسیو رسیدیم.

همانطور که در بالا ذکر شد، فونت های بزرگتر در دستگاه های تلفن همراه خواناتر هستند. با این حال، شما می توانید بیش از حد بزرگ شوید، به خصوص در زمان استفاده از سر تیتر ها. اگر اندازه فونت برای سرتیترها خیلی بزرگ باشد، ممکن است فقط یک یا دو کلمه در عرض صفحه موبایل مناسب باشد. اگر اینطور باشد، عنوان می تواند بیشتر صفحه را اشغال کند. عناوین بیش از حد طولانی نیز می توانند همین مشکل را ایجاد کنند.

پیوندهای Space Out

تایپ کردن تنها چیزی نیست که در یک دستگاه تلفن همراه می تواند چالش برانگیز باشد. تلاش برای کلیک روی عناصر قابل کلیک که خیلی نزدیک به هم قرار گرفته اند نیز می تواند ناامید کننده باشد. بنابراین، سعی کنید از قرار دادن هایپرلینک ها و دکمه ها در نزدیکی یکدیگر خودداری کنید و بدانید که برای آگاهی از نحوه طراحی سایت ریسپانسیو، باید به دقت به تمام این نکات توجه کرده و خلاصه این مطالب را در ذهن نگه دارید تا در زمان طراحی سایت، افزایش سرعت سایت و پروژه های پشتیبان سایت وردپرس از این نکات بهترین استفاده را کنید.

نحوه طراحی سایت ریپانسیو

متن را از پس زمینه متمایز کنید

وقتی فونت‌ها برای یک دستگاه تلفن همراه کوچک می‌شوند، خواندن آنها چالش برانگیزتر می‌شود. بنابراین، تضاد بین متن و پس‌زمینه زمانی که یک سایت در دستگاه تلفن همراه مشاهده می‌شود، بسیار مهم‌تر است. به عنوان مثال، یک فونت خاکستری روی پس زمینه سفید ممکن است در صفحه دسکتاپ بزرگتر قابل خواندن باشد. اما، وقتی برای یک صفحه نمایش تلفن همراه کوچکتر کوچک می شود، ممکن است کنتراست کافی برای خواندن متن وجود نداشته باشد.

فضای سفید هنوز حیاتی است

دستگاه های تلفن همراه فضای محدودی برای نمایش متن دارند. با این حال، بهتر است کل صفحه را با بلوک های متنی ناگسستنی پر نکنید. در واقع، باید از فضای خالی برای شکستن متن استفاده شود، همانطور که در نسخه دسکتاپ یک وب سایت وجود دارد. با این حال، فضا در یک دستگاه تلفن همراه به نسبت کوچکتر خواهد بود. فضای سفید همچنین به دور زدن برخی از مشکلات انتخاب اشیاء قابل کلیک در دستگاه تلفن همراه کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

متمایز کردن وب سایت نسبت به سایت های رقبا

برداشتن محتوا

انتقال اطلاعات حیاتی در یک فضای کوچک در یک دستگاه تلفن همراه بسیار مهم است. بنابراین، به طور کلی بهتر است محتوا را حذف کنید و اطلاعات حیاتی را در بالای صفحه دریافت کنید. همچنین اگر کاربران بتوانند موارد بیشتری را برای خواندن در زیر صفحه ببینند کمک می کند. برای مثال، نمایش بخشی از یک عنوان در پایین صفحه، افراد را تشویق می‌کند که به پایین پیمایش کنند.

اندازه و محل دکمه را در نظر بگیرید

به هشتمین نکته از نحوه طراحی سایت ریسپانسیو رسیدم.

دکمه‌هایی که به راحتی با ماوس کلیک می‌شوند ممکن است فشار دادن با انگشت دشوار باشد. بنابراین، هنگام طراحی یک وب سایت واکنش گرا با موبایل، هم محل قرارگیری و هم اندازه دکمه ها را در نظر بگیرید.

وقتی افراد از دستگاه تلفن همراه استفاده می کنند، تمایل دارند با انگشت شست خود روی دکمه ها کلیک کنند. بنابراین، دکمه ها را در جایی قرار دهید که نیازی به تغییر موقعیت دست خود برای فشار دادن ندارند. دکمه ها نیز معمولاً باید در صفحه نمایش موبایل برجسته تر باشند. اگر کنترل‌های قابل کلیک خیلی کوچک یا خیلی نزدیک به هم هستند، ممکن است انتخاب گزینه مناسب دشوار باشد.

عدم استفاده از تصحیح خودکار کلمات در فرم ها 

همانطور که قبلاً ذکر شد، تایپ دقیق در دستگاه تلفن همراه می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، مردم اغلب تایپ می‌کنند و به سرعت خطاها را هنگام تایپ تصحیح می‌کنند. اما تصحیح خودکار ممکن است جایگزین کل کلمات غلط املایی شود و تصحیح را زمانبرتر کند. و تصحیح خودکار اغلب مواردی مانند آدرس ها را با اصطلاحات رایج تری جایگزین می کند که منجر به نیاز به اصلاحات بیشتر می شود. بنابراین، معمولاً بهتر است ویژگی‌های تصحیح خودکار را در نسخه موبایل یک وب‌سایت غیرفعال کنید.

حذف پاپ آپ ها

پاپ آپ ها می توانند در وب سایت دسکتاپ بسیار موثر باشند. و پنجره های پاپ آپ نسبتاً ساده برای بستن با ماوس هستند. با این حال، در یک دستگاه تلفن همراه، یک پاپ آپ می تواند کل صفحه را بگیرد. و یافتن گزینه بستن می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، بهتر است پنجره‌های بازشو را در نسخه موبایل یک وب‌سایت حذف کنید تا به نکات نحوه طراحی سایت ریسپانسیو پایبند باشید.

اطمینان حاصل کنید که تصاویر و CSS فشرده شده اند

افراد عموماً در حال حرکت از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند. بنابراین، سرعت بارگذاری صفحه حتی بسیار مهمتر از آن در دسکتاپ است. و هر کاری که می توانید برای کاهش زمان بارگذاری صفحه انجام دهید، تجربه کاربر را در دستگاه تلفن همراه بهبود می بخشد. یکی از راه‌های کاهش سرعت بارگذاری صفحه، فشرده‌سازی کد CSS (Cascading Style Sheet) و تصاویر با وضوح بالا است. فشرده‌سازی تصاویر و CSS باعث می‌شود آنها سریع‌تر بارگذاری شوند، اما بر عملکرد یا کیفیت تأثیر منفی نمی‌گذارد.

سایت ریسپانسیو

پنج مورد از مزایای طراحی ریسپانسیو

1- باعث افزایش رتبه گوگل (SEO) و ترافیک سایت می شود

بر اساس آمار وزارت ارتباطات، در پایان سال 1395 بیش از 53 میلیون ایرانی از اینترنت موبایل استفاده می کنند و ضریب نفوذ آن به 110 درصد رسید.
این آمار نشان می دهد که ارائه خدمات تلفنی یک ضرورت انکارناپذیر است و اگر وب سایت شما ریسپانسیو باشد، سریعتر و از نظر سئو توسعه می یابد. گزارش های اخیر گوگل نیز نشان می دهد که بهینه سازی سایت شما برای موبایل و تبلت برای این موتور جستجو بسیار مهم است.

2- تبلیغات اینترنتی

یکی از مهمترین شاخص های موفقیت یک کمپین بازاریابی اینترنتی، نرخ تبدیل است. نرخ تبدیل نشان می دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان وب سایت مشتری شده اند و پایین بودن آن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایلی که بسیار رایج است، تجربه کاربری نامطلوب از یک سایت در تلفن همراه است.
تصور کنید که تعداد زیادی بازدیدکننده را با هزینه به سایت خود هدایت کرده اید اما به دلیل نمایش نامطلوب صفحه در دستگاه تلفن همراه، بسیاری از آنها سایت را ترک می کنند.

3- پویایی وب سایت

مهمترین مزیت وب سایت های ریسپانسیو نسبت به دیگر وب سایت ها این است که تمام قسمت های سایت در قالبی کوچک به بازدید کننده وب سایت ارائه می شود. وقتی شخصی از وب سایت شما بازدید می کند، می تواند سریعتر به خدمات شما دسترسی پیدا کند.
در طراحی ریسپانسیو، وب سایت را در اندازه و فرمت دقیق دستگاه بازدیدکننده خواهید دید.
به عنوان مثال، اگر یک بازدیدکننده با استفاده از یک تبلت 7 اینچی در حال مرور وب سایت شما باشد، سایت شما متناسب با صفحه نمایش 7 اینچی نمایش داده می شود و در همان سطح منوها، محصولات، مقالات و سایر موارد موجود در وب سایت شما نمایش داده می شوند.

4-انعطاف پذیری طراحی ریسپانسیو

هنگامی که یک وب سایت واکنش گرا را پیاده سازی می کنید، می توانید هر قسمت از وب سایت را مطابق با ایده خود شخصی سازی کنید. قسمتی از آن را در تلفن همراه نشان ندهید و آن را با چیز دیگری جایگزین کنید.
به عنوان مثال، اگر نرم افزار اندروید یا IOS را برای سایت خود توسعه داده اید، می توانید وب سایت را بر اساس نسخه تبلت یا موبایل نمایش دهید و کاربران را به نصب نرم افزار تشویق کنید.

5- سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید

علاوه بر موارد قبلی، مزیت دیگری که ریسپانسیو کردن سایت دارد این است که سایت شما سریعتر در بین بازدیدکنندگان موبایل و تبلت ظاهر شود.

نتیجه گیری

وب‌سایت‌هایی که اصول و قوانین نحوه طراحی سایت ریسپانسیو  را رعایت نکنند، ترافیک روزافزون موبایل را از دست خواهند داد. اما امیدواریم که نکات بالا به شما کمک کند تا سایت هایی طراحی کنید که برای کاربران دستگاه های تلفن همراه به راحتی استفاده از کاربران دسکتاپ باشد.

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سر تیتر ها

سایر مقالات